Si fa alguns anys la batalla en la fotografia al mòbil es centrava en la quantitat de megapíxels que tenien els sensors de les càmeres. En 2019 seran tendència dels mòbils amb quatre i fins a cinc càmeres. Per a què necessites tantes càmeres al teu mòbil?

 

Davant d’aquest assalt de sensors i òptiques a les del darrere dels mòbils, són molts els usuaris que ja es pregunten, amb certa desconfiança, si això no serà una nova maniobra dels departaments de màrqueting per seguir venent mòbils. ¿Per què vols tenir tantes càmeres al teu mòbil?

 

Aquesta pregunta s’està convertint en una de les preguntes més recurrents després dels últims llançaments en els quals, en alguns casos, no basten els dits d’una mà per aconseguir a explicar les seves càmeres. Un dels motius pels que el teu proper mòbil hauria de tenir quatre càmeres o més és la versatilitat a l’hora de fer fotos a diferents escenaris.

 

 

De la mateixa manera que no tries el mateix calçat per anar a fer senderisme a la muntanya, per anar al gimnàs o per a un sopar de gala, no es necessita el mateix tipus de lent per fer una foto a un paisatge, que per a un retrat o per apreciar la bellesa d’una abella recollint nèctar en una flor.

 

Com veurem a continuació, un major nombre de càmeres no té per què influir en el resultat final de les fotos. D’això només depèn la qualitat de les lents i sensors que forma cadascuna de les càmeres.

 

Doble càmera i la profunditat de camp per obtenir fotos més realistes

 

En 2017 i 2018 la doble càmera posterior es va establir com a format estàndard per a la fotografia mòbil i ja és estrany trobar un mòbil que pretengui obtenir un bon rendiment fotogràfic sense integrar una doble cambra en el seu darrere. Però, per què són necessàries dues càmeres al mòbil?

 

Un dels grans problemes en la fotografia mòbil és la manca d’espai. L’usuari vol càmeres superpotentes, però que el telèfon intel·ligent no tingui un gruix de més de 8 mm perquè no sembli que porta un maó a la butxaca. Aquesta manca d’espai és un dels més grans enemics de l’òptica emprada en fotografia, que necessita una determinada distància entre lents i un determinat mida de sensor per recollir la informació de les imatges.

 

El principal motiu pel qual el teu mòbil té una doble càmera posterior és la impossibilitat d’aconseguir els resultats desitjats amb una sola lent com fan les càmeres de fotos convencionals. Les dues càmeres treballen de forma conjunta per obtenir una sola imatge amb més sensació de profunditat gràcies a la informació que aporta cadascuna d’elles.

 

 

La profunditat d’una imatge (que en fotografia s’anomena profunditat de camp) fa que les imatges resultin més realistes i naturals ja que s’acosten a com l’ull humà aprecia el seu entorn.

 

Si poses la teva mà a 50 cm de la teva cara i et fixes en ella veuràs que tot el que hi ha darrere es desenfoca. En canvi, si fixes la teva mirada en un punt més allunyat, és la teva mà la que perd nitidesa. Aquest desenfocament és el que utilitza el cervell per determinar si un objecte es troba en el mateix pla que un altre, i s’aconsegueix muntant dues càmeres en un mòbil.

 

Un dels exemples més populars el trobem en la doble càmera posterior que munten els iPhone XS Max d’Apple, que compten amb una cambra principal amb una distància focal de 26 mm i una secundària de 52 mm, just el doble. Gràcies a això, s’obté informació dels dos plans i es millora la profunditat de camp.

 

L’efecte Bokeh ha canviat per sempre els retrats

Un dels efectes de potenciar la profunditat de camp en les fotografies és la diferenciació dels diferents plans mitjançant el desenfocament progressiu dels elements que es troben darrere (o davant) del subjecte protagonista de la foto que manté el focus. La qual cosa fa que el protagonista de la foto destaqui molt més. És el que s’ha popularitzat com a efecte Bokeh.

 

Una de les modalitats més conegudes de l’efecte Bokeh és la que s’aplica en els retrats. En aquest context, aquest efecte utilitza la informació de profunditat que li proporcionen les dues càmeres per desenfocar el fons de la foto fent que el protagonista del retrat destaqui sobre un fons desenfocat que li aporta una aparença molt més natural, guanyant qualitat en el resultat final atès que s’acosta més a la foto que obtindries amb una càmera reflex de qualitat.

 

L’arribada de l’efecte Bokeh a la fotografia mòbil ho ha canviat tot ja que, des d’aquest moment, dues càmeres han passat a ser el mínim exigible a qualsevol mòbil que vulgui oferir uns retrats de qualitat.

 

 

 

La doble càmera dóna el salt al frontal

Si comptar amb una doble cambra aconsegueix que el teu mòbil faci millors retrats, per què no portar-la al frontal per aconseguir millors selfies?

 

Doncs això és precisament el que alguns fabricants han fet durant 2018 i continuaran aquesta tendència durant tot 2019. Un dels exemples el trobem en el nou Samsung Galaxy S10 Plus, que incorpora una doble càmera frontal amb la qual és possible prendre retrats amb el mateix efecte de desenfocament i la mateixa qualitat que s’aconsegueix amb la càmera del darrere.

 

Això incrementa el nombre de càmeres que munten els mòbils de 2019, però ho fa des d’un punt de vista que no afecta la versatilitat, sinó que l’afecta directament a la seva qualitat ja que permet millorar la sensació de profunditat de les fotos fetes amb aquestes càmeres dobles.

 

Més càmeres, més versatilitat

Com ja hem indicat, la manca d’espai és un dels problemes més seriosos als quals s’enfronta la fotografia mòbil. Això impedeix que les càmeres dels mòbils puguin muntar òptiques que cobreixin un rang focal variable, com sí succeeix en les càmeres de fotos convencionals, en què pots passar d’una distància focal de gran angular (de 16 mm, per exemple) a una lent telefoto (de 80 mm) amb només moure un dial.

 

Davant aquesta impossibilitat física d’integrar lents amb distància focal variable en els smartphones, els fabricants de mòbils han optat per muntar dues càmeres addicionals amb aquestes distàncies focals fixes.

 

 

D’aquesta manera, quan vulguis fer una foto amb major angle d’obertura perquè hi càpiga un monument històric, un edifici o tot el teu grup d’amics, el mòbil et oferirà l’opció d’usar la càmera equipada amb lent gran angular per fer aquesta foto.

 

Si prefereixes captar la bellesa d’una delicada flor sense comprometre a enfocament, pots fer servir la càmera amb lent telefoto del teu mòbil per obtenir una foto en què s’apreciï fins al mínim detall gràcies al zoom que proporciona una lent amb més distància focal.

 

Per tota la resta de fotografies, inclosos els retrats, el mòbil utilitzarà la doble cambra o la càmera principal que compta amb una distància focal intermèdia.

 

Això aporta a l’usuari una major versatilitat a l’hora de fer fotos, podent triar la lent més adequada per a cada situació, mantenint la màxima qualitat òptica ja que cada fotografia es pren directament a la focal adequada i no mitjançant ampliacions o retallades. Aquest és un dels motius pels quals voldràs tenir tantes càmeres al teu mòbil.

 

Fent un recompte ràpid, ens trobem que, un mòbil amb el qual obtenir una bona qualitat de foto en retrats i selfies hauria muntar una doble cambra al frontal i la posterior. Això ja sumen quatre càmeres.

 

 

Si a això li sumem la possibilitat de fer fotos amb un gran angular i li afegim un zoom més ampli, no vam trigar a acabar amb un mòbil amb cinc càmeres o sis càmeres entre les mans. Insistim en què el nombre de càmeres incloses en un mòbil no sempre és sinònim de qualitat, ja que això depèn de les lents i del sensor que usin.

 

Sumar càmeres per l’enganyosa cursa pel major zoom

Un altre dels motius pels quals els fabricants tenen interès en integrar tantes càmeres en els seus mòbils és el de proporcionar una major capacitat de zoom en les seves fotografies.

 

Per a això utilitzen una tecnologia coneguda com Zoom híbrid en el qual es combinen les fotos obtingudes per les diferents focals i, mitjançant intel·ligència artificial i diverses tècniques de retallada, es generen de forma digital les focals intermèdies entre elles.

 

D’aquesta manera, s’aconsegueix un zoom progressiu que simula al zoom òptic, però que en realitat no ho és atès que no compta amb un sistema de lents mòbils en el seu interior per falta d’espai.

 

Actualment els fabricants es troben immersos en una batalla per aconseguir el títol de “mòbil amb més zoom”. Això els porta a presentar mòbils equipats amb diverses càmeres de diferents focals en què el sensor de la càmera principal, que normalment és el que té una distància focal intermèdia, és de més de 40 megapíxels. Això els permet retallar i tractar la imatge mitjançant diferents tècniques per obtenir un zoom híbrid sense pèrdues significatives en la qualitat d’imatge final.

 

 

Nokia 9 Pureview, la fotografia segons Nokia

Nokia sempre ha tingut un punt de vista molt personal pel que fa a la relació entre tecnologia i fotografia, de manera que alguns dels seus mòbils han marcat un punt diferenciador respecte a la resta dels seus contemporanis.

 

L’últim a arribar ha estat el Nokia 9 PureView que, fins ara, ostenta el rècord de ser el mòbil amb més càmeres del món. Ni més ni menys que 5 càmeres a la part posterior i una al frontal. Sens dubte, el Nokia 9 PureView serà un d’aquests mòbils que farà que molts usuaris es preguntin per què volen tenir tantes càmeres en un mòbil.

 

 

No obstant, la proposta de Nokia a 2019 no va orientada ni al zoom, ni a aconseguir efectes en la profunditat de camp com ja hem vist en altres mòbils. Nokia ataca directament la qualitat final de la foto amb una enginyosa forma de processar les fotos.

 

Tres de les cinc càmeres del darrere del Nokia 9 PureView utilitzen sensors en blanc i negre per a fer les fotos, mentre que les dues cambres restants munten un sensor a tot color.

 

No obstant això, Nokia dóna un pas més fent un únic tret amb els seus cinc càmeres del darrere simultàniament generen 5 fotos iguals, però amb ajustos d’exposició lleugerament diferents. Una cosa similar al que passa en fer una fotografia HDR.

 

Després, els cinc arxius generats es combinen i fusionen generant una sola imatge amb cinc vegades més informació del normal, generant una foto final amb més matisos entre els tons més clars i els més foscos, així com la possibilitat d’escollir el punt d’enfocament i la seva intensitat fins i tot després d’haver fet la foto.

 

Per tant, les cinc càmeres que incorpora el Nokia 9 Pureview es justifiquen per crear un penta-HDR que permet obtenir un nivell de detall i riquesa de matisos inèdits fins ara.

 

Bé sigui per aconseguir una millor qualitat de la imatge, per aconseguir un zoom òptic més potent o per oferir a l’usuari una major versatilitat d’ús davant de qualsevol escena, la presència de nombroses càmeres integrades en els mòbils està justificada, i és una tendència que anirà a l’alça a mesura que els fabricants trobin noves formes de combinar la informació de diversos arxius d’imatge en una sola foto per millorar la seva qualitat final.

 

 

Notícia original ComputerHoy  | “¿Para qué necesitas tener tantas cámaras en tu móvil?”

Leave A Comment